dimecres, 2 de juliol del 2014

OH, BE A FINE GUY/GIRL, KISS ME!


"Oh, sigues un/a bon/a noi/a, besa'm" En català , aquesta frase no significa res des d'un punt de vista astronòmic, però en anglès resulta que és la regla que utilitzen els estudiants d'astrofísica del món per recordar l'ordre de les diferents classes espectrals en les quals es classifiquen les estrelles:

O, B, A, F, G, K, M


Durant la década de 1880 es va emprendre la macro tasca de catalogar les estrelles segons el nombre de línies d'absorció. El grup encarragat de fer-ho estava format exclussivament per dones que durant anys van classificar pacientment els espectres de milers d'estrelles!

Primerament, els grups que anaven sorgint,  es classificaven seguin l'ordre alfabètic (A, B, C... ) L'any 1920 Cecilia Payne-Gaposchkin va establir la relació definitiva entre les diferents classes espectrals per ordre decreixent de temperatura i va quedar la seqüència tal i com està.

L'espectre O correspon a estrelles blaves i amb temperatures dels 30.000 kelvins, per contra, l'espectre M correspon a estrelles vermelles i fredes, amb  temperatures de vora 3.500 kelvins. El nostre Sol, com a curiositat,  correspon al tipus G amb temperatures de 5.500 kelvins.

Així que si alguna vegada escolteu la frase, no penseu que us fan una proposta sensual, assegureu-vos de que potser només s'està parlant d'astrofísica! 

6 comentaris:

  1. Fins fa poc no sabia res de tot això, però resulta que el capítol 8 de Cosmos (la nova) expliquen justament això i una mica més ;)

    ResponElimina
  2. Vaja, jo que ja m'havia fet il·lusions. Espero que pel món no hi hagi més astrofísiques que d'altres rams...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs no afluixis les il.lusions Xexu! Qui et diu que un dia una astrofísica no et planta un petonarro sense ni tan sols preguntar???

      Elimina
  3. A veure noieta, si traduïm les frases pels pobres que no trepitgem l'anglès, sense anar a cop de diccionari...
    No sabia això de les dones classificadores d'estrelles, Aquestes si que devien néixer ben estrellades...No sabia la teva afecció per l'astronomia!!!
    És bonic mirar el cel, encara que sigui per motius científics.
    Petonets, Judit.

    ResponElimina
  4. El meu coneixament del cel és ínfim Roser! Només que em va cridar l'atenció l'estratègia de memorització i d'estudi, ho vaig trobar curiós. Era un article interessant on es parlava de l'aportació que han fet les dones a la ciència. I mira en quina tonteria em vaig fixar... En una frase! Si en realitat ja veus que el meu subconscient també tira cap a les lletres!!! ;)

    ResponElimina